برنامه وفاداری و کسب و کارهای نوین
برنامههای وفاداری استراتژی هایی موثر و جدید مارکتینگ می باشند که به رفتارهای خرید وفادارانه مشتریان(رفتارهای سودآور برای سازمان) پاداش داده می شوند و با اعمال برنامه وفاداری و ایجاد باشگاه مشتریان، سعی در گسترش تعداد مشتریان خود دارند. به طور کلی هدف از اجرای برنامه وفاداری در کسب و کارها بدست اوردن اطلاعاتی از مشتریان و ایجاد یک دیتا بیس اختصاصی از مشتریان و تحلیل رفتار مشتریان و عادات خرید انها می باشد. مثلا یک هایپرمارکت لاکچری می تواند با استفاده از راه اندازی این سیستم به این موضوع پی می برد که کدام یک از کالاهایش بیشترین فروش و مشتری را داراست وکدام یک از کالاهایش به کدام قشر تعلق دارد یا چه رنج سنی از کالاهای مختلف استفاده می کنند. به این ترتیب در چینش این کالاها دقت می کند که دسترسی ان کالا برای مشتری زمانی که به ان کسب وکار مراجعه می کند ساده تر شود. و هدف دیگر انها که مهمترین هدف است ایجاد حس وفاداری در مشتریان است. به طور کلی این پروسه در میان مدت و بلند مدت جواب می دهد و استفاده از برنامه وفاداری یک بیزنس بلند نظر و صبور می طلبد.
نحوه ایجاد برنامه وفاداری و راه اندازی یک سیستم وفاداری
نحوه ایجاد برنامه وفاداری متفاوت است. بسیاری از کسب وکارها یک پروموشن برای یک مدت محدود در نظر می گیرند و یک برنامه وفاداری امیتاز بنیان کنارش تعریف می کنند. مثلا به ازای هر ده هزار تومان خرید یک امتیاز و پس از رسیدن مشتری به سقف امتیازی 10 به او جایزه و پاداش یااعتبار می دهند تا دوباره فرد را مجبور به خرید مجدد کنند. بعضی نیز براساس مراجعه به مشتری پاداش می دهند. این برنامه که به نام برنامه وفاداری مراجعه بنیان معروف است به این صورت است که به ازای تعداد مراجعات مشتری به فرد پاداش یا جایزه ای تعلق می گیرد. نوع دیگر برنامه های وفاداری، برنامه وفاداری تخفیفی می باشد. در این نوع برنامه وفاداری درصدی از تخفیف خرید به حساب مشتری واریز می شود و مشتری از ان تخفیف می تواند در خرید بعدی خود استفاده نماید.یعنی درست است که تخفبف به مشتری داده می شود ولی در خرید بعدی می تواند از ان استفاده نماید.
استفاده از کارت وفاداری در سیستم های وفاداری
برای راحتی کار و جذابتر بودن ان شرکت ها از کارت های وفاداری یا کارتهای لویالتی استفاده می کنند. این کارت ها به عنوان یک کارت شناسایی مشتری عمل می کنند و شبیه کارت های اعتباری بانک ها می باشند و به صاحب کارت یه شخصیت اعتباری و ویژه می دهند.در آمریکا تقریبا 90 درصد مردم از این کارت ها دارند. این نوع کارتها سیستمی از مدل کسب و کار وفاداری سازمانها هستند.
سیستم وفاداری تاکنون در کسب و کارهای مختلفی همچون هایپرمارکت، سوپرمارکت، رستوران، فست فود، کافی شاپ، ارایشگاه های مردانه و زنانه، کارواش، مزون عروس، پوشاک زنانه و مردانه، لوازم ارایشی و بهداشتی، باشگاه های بدنسازی، باشگاه گلف و بولینگ و باشگاه های بیلیارد دیده شده است. به طور کلی هر کسب وکاری که در ان تکرار خرید مشتری برای یک زمان حداکثر دوماهه صورت می گیرد می تواند از برنامه های وفاداری و سیستم وفاداری استفاده نماید.
✍️امین عالی پور